min och hästens relation

För mig är det väldigt viktigt att man verkligen LÄR känna sin hästen. Även fast du lixsom bara sitter upp varje dag,rider,borstar och gosar så händer lixsom inget mellan dig och hästen. Därför tycker jag att man ska ha en BRA relation mellan hästen och en. Har man ingen kontakt mellan hästen och en,jaaah hur ska det bli på tävlingar?Det ska lixsom va hästen och personen , TILLSAMMANS som kämpar sig över hindrerna. Så tycker jag jallafall.

Hur jobbar man sig fram till en bra relation då?
JO jag tycker:

* Du kan börja träna med att få hästens uppmärksamhet när den är i hagen. När du sedan ska hämta den,ska den lixsom börja gå mot dig och du ska känna att hästen är intresserad av att vara vid dig. Man kan även ropa på den så att den förstår att den ska fram till dig och att du vill vara med hästen.

* Sedan även i stallet kan du träna på att lära känna din häst ordentligt. Låta den komma fram och nosa på dig och låta hästen få kolla på dig innan du tar nästa steg. Sedan kan man börja klappa och mysa med hästen. Däremot om hästen inte gillar att bli klappad kan man ju välja något annat som den tycker om att du gör inne i boxen hos den.

* Du kan även träna lösgörning i paddocken/manechen. Försöka få hästens uppmärksamhet,få den följa dig. I början kan man behöva använda lite godis men efter ett tag när man har tränat ett tag klarar man utan godis och hästen går galant bakom dig.


Det tycker jag är en bra början. Allting är så mycket lättare. Ridningen blir bättre ,precis allt! Jag tycker heller inte att man ska bara ge hästen godis för att få en bra relation till den utan vara med den och visa sin personlighet. Det är ju samma med allt. Man får ju kompisar pgr. av relationer,man pratar,man skrattar och man lär sig av varandra. Det gäller nästan allt.


Jag skulle säga att jag och Star har fått en så himla stark och bra relation nu. Vi jobbar tillsammans och funkar bra ihop. Jag trivs med henne och har även lagt märke till att hon gillar att vara i min närhet♥


Vad tycker ni?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0