Ridtjejer och ridkillar

Något jag länge funderat på. Folk tar så fel på vissa. De tror att det inte finns killar som rider,för de tror att  killar säkert ska tycka att det är tönigt.

Men de har fel!!! Alla ska ha rättigheten att få rida,samma som alla ska ha rätt till att spela fotboll. De ska inte bero på vad de andra säger om de- tex- ne men killar kan ju inte rida! Men då tycker de att det blir bättre att säga -tex- men tjejer ska ju vara i stallet,de är ju en tjejsport. DET ÄR EN SPORT FÖR ALLA!!! Jag vet inte hur killar känner sig men orättvist är de ju. Bara för att folk tycker att vi tjejer är men ¨anpassade¨ för att vara med hästar och rida i stall.

HUr tänkte folket då? Skulle de börja ropa så fort en kille kom i på sin häst mitt i en tävling,skrika saker om att de inte passar med ridning. Tycker man att det är kul med ridning-som kille då! Man får börja rida!!! Det står inte i en bok att du inte får de! Skärpning till de som inte förstår att alla ska få rida.

Men tjejer då? Ridtjejer,ridtjejer ,ridtjejer-det finns det gott om i denna världen. Säger folk till dem - nope. De tycker ju att ridning är en tjejig sport. Men att vara ridtjej är inte särkilt lätt-man hamnar ibland i bråk med andra stalltjejer och skapar problem. Det startas massa snack hit och dit som kan handla om en själv,riktigt synd och tråkigt. Om man ska jämföra med killar tror jag inte att det händer lika ofta. Man blir lätt utstött kanske för att man inte har egen häst-tex- egen hjälm osv.  Men det finns ju bra saker oxså.


Men ridning är en sport för alla,och för de som inte vill kalla de som sport-får la tycka så då. Det ska vara lätt att berätta - ah jag heter ..... óch jag rider(för en tjej) och samma för en killa att säga -hej jag heter ..... och jag gillar att rida. LOvar att det säkert  finns killar som jag känner som inte vågar erkänna att det gillar hästar,att de till ock med vill rida ¨men stoppas för att de andra säger men de är tjejigt,men gud va tönigt, bla bla bla. Synd att man stoppas för är man en kille som gillar hästar sjukt mycket men stoppas av de andre killkompisarna så tror jag inte man tycker om det längre. För mig som tjej tar mina kompisar inte alls illa upp till att jag rider,inte killarna heller. För att de tycker att de ska vi tjejer som rider. Ne ne-mer ändring behövs i världen så  det blir mer rätt inom ridningen för ridtjejer och ridkillar.

//
Olivia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0